Շարունակելով մեր ակնարկը հայկական նոր ձայնագրութեան համակարգի հիմնադիր Համբարձում Լիմոնճեանի կեանքի ու գործի մասին, նշենք որ ըստ Լիմոնճեանի համակարգին, հնչիւնի բարձրութիւնը ցոյց տուող եօթը հիմնական նշաններ կան:
Պարզաբանելու համար մեր խօսքը, անհրաժեշտ է որ այդ նշանները բաղդատել եւրոպական ձայնանիշերու հետ:
Այստեղ կը շրջանցենք կարգ մը զուտ երաժշտագիտական տուեալներ, որոնք յատկապէս առնչուած են հայկական նոր ձայնագրութեան համակարգին հետ, բաւարարուելով` ի նկատի ունենալ, որ Լիմոնճեան ձայնագրութեան համակարգը յարմարեցուած է ձայնական երաժշտութեան պահնաջներուն:
Անհրաժեշտ է ընդգծել որ այդ համակարգը մտածուած ու ծրագրուած է որպէս միաձայն երաժշտութիւն գրելու միջոց եւ կիրառելի է գլխաւորաբար ձայնական երաժշտութեան համար: Այդ պատճառով ընդհանուր հնչիւնածաւալի սահմանները գործնապէս որոշուած են մարդկային ձայնի հնարաւորութիւններով:
Ինչ կը վերաբերի տեւողութեան նշաններուն, ապա, այդ նշանները կը դրուին եօթը հիմնական նշաններէն վեր: Տեւողութեան նոյն նշանները դրուելով ձայնանիշերէն առաջ կամ ետք` ցոյց կու տան լռութեան հրահանգ` նոյն տեւողութեամբ:
Համբարձում Լիմոնճեանի կամ` Հայկական նոր ձայնագրութեան համակարգը 19ևրդ դարու ընթացքին, որոշապէս կատարելագործուեցաւ Լիմոնճեանի աշակերտներուն կողմէ: Այդ համակարգի մշակման ուղղութեամբ շօշափելի մասնակցութիւն ունեցած է նաեւ Կոմիտաս Վարդապետ:
Նոր համակարգը որոշ դեր կատարած է, հայ երաժշտական մշակոյթի պատմութեան ընթացքին: Համակարգի հնարաւորութիւններուն շնորհիւ Լիմոնճեանն ու իր աշակերտները, մինչեւ Նիկողոս Թաշճեան, մեծ գործ կատարած են հայ եկեղեցական երաժշտութեան ձայնագրման եւ կորուստէ փրկելու ասպարէզին մէջ:
Հայ հոգեւոր իշխանութեան հաւանութեամբ` համակարգը պաշտօնապէս որդեգրուած է որպէս մաս` հայկական դպրոցներու ծրագիրներուն: Այս ուղղութեամբ առանձնապէս մեծ է Գէորգ Դևրդ Կաթողիկոսի վաստակը, որն օգտագործելով Նիկողոս Թաշճեանի գիտելիքները, ձայնագրել տուած է պատարագի երգեցողութիւնը, ժամագիրքը, շարականներն ու բազմաթիւ այլ հոգեւոր երգեր:
Այժմ, հայ հոգեւոր երաժշտութենէն “Ով է որպէս“ սրբասացութիւնը:
Յետագային, 19ևրդ դարու կիսուն եւ 20-րդ դարու սկիզբը Լիմոնճեանի համակարգով ձայնագրուած են նաեւ ժողովրդական երգեր: Այս մարզին մէջ առանձնապէս մեծ է Կոմիտաս Վարդապետի վաստակը: Ուսանողական տարիներէն սկսեալ, մինչեւ գիտակցական կեանքի վերջին տարիները, Կոմիտասն օգտագործած է Լիմոնճեանի համակարգը, որպէս երաժշտական սղագրութեան իւրայատուկ միջոց` եւ գրի առած է բազմաթիւ ժողովրդական երգեր:
Լիմոնճեանի համակարգը իր նշանակութիւնն ունեցած է նաեւ` Հայ Իրականութեան մէջ, յօրինողական ինքնուրոյն ստեղծագործութիւններու առաջին նմոյշներու մշակման ուղղութեամբ:
Լիմոնճեանն ունեցած է նաեւ, հոգեւոր բովանդակութեամբ` ձայնական երաժշտութեան յատուկ յօրինումներ, որոնք դժբախտաբար մեզի չեն հասած: