Վերջերս, Երեւանի մէջ, վերստին լոյս տեսաւ 1933-էն 1939 թուականներուն, լոյսերու քաղաք՝ Փարիզի մէջ լոյս տեսած, Սիմոն Վրացեանի խմբագրութեան հանրածանօթ »ՎԷՄ համահայկական հանդէս«ը: Անդրանիկ համարը (թիւ 1-26) կÿընդգրկէ 212 էջ:
Սոյն պարբերականի վերահրատարակման նպատակն է համադրել Հայաստանի եւ Սփիւռքի գիտնականներու, կրթական մշակներու եւ հայագէտներու նպատակներն ու գործունէութեան դաշտերը: Այս հանդէսը նաեւ պիտի ներկայացնէ Հայաստանի պատմութիւնն ու մշակոյթը, օտար գիտական շրջանակներուն: Նաեւ, »ՎԷՄ«ը պիտի կատարէ Հ.Յ.Դաշնակցութեան հիմնահարցերու ուսումնասիրութիւնը:
Ստորեւ, լոյս կ’ընծայենք առաջնորդող խմբագրականը.-
ՄԵՐ ԽOՍՔԸ
«Վէմ»ի ղեկավար սկզբունքն է լինելու գիտական առարկայականութիւնն ու ճշմարտութիւնը, միայն ճշմարտութիւնը, ամբողջ ճշմարտութիւնը՝ համոզուած, որ անգամ ամենադառն ճշմարտութիւնը աւելի օգտակար է, քան ոսկեզօծ ու շաքարապատ սուտը1»:
Սիմոն Վրացեան
70 տարի առաջ Ֆրանսիայի մայրաքաղաք Փարիզում ընդհատուեց «Վէմ» երկամսեայ հանդէս մշակոյթի եւ պատմութեան» գիտական պարբերականի հրատարակութիւնը: Համեմատաբար կարճ ժամանակամիջոցում (19331939թթ.) «Վէմ»ը հասցրել էր լուրջ ներդրում ունենալ հայագիտութեան ասպարէզում, մանաւանդ՝ Հայոց պատմութեան ու մշակոյթի ուսումնասիրութեան գործում: Նրա խմբագիր, Հայաստանի առաջին Հանրապետութեան վերջին վարչապետ Սիմոն Վրացեանը հանդէսի շուրջն էր համախմբել Նիկողայոս Ադոնցին, Հակոբ Սիրունուն, Արտաշէս Աբեղեանին եւ այլ ճանաչուած հայագէտների: Գիտնականների ներկայ սերնդի համար եւս «Վէմ»ը Հայոց պատմութեան ու մշակոյթի տարբեր հիմնահարցերի ուսումնասիրութեան անփոխարինելի աղբիւր է, քանզի նրա էջերում հրապարակուած մի շարք փաստաթղթերի ու նիւթերի բնագրերն այդպէս էլ չեն յայտնաբերուել:
«Վէմ» գիտական հանդէսը Մեծ եղեռնից յետոյ ուծացման վտանգի առջեւ կանգնած Սփիւռքում իրականացնում էր ոչ միայն գիտաճանաչողական, այլեւ հայապահպան գործառոյթներ: Օտարութեան մէջ «Վէմ»ը կարողացաւ վառ պահել Հայոց պատմութեան ու մշակոյթի խորապէս հայեցի ընկալումը: 1930ականների հայ իրականութեան գաղափարաքաղաքական երկփեղկուածութեան պայմաններում «Վէմ»ը ստանձնեց նաեւ հայ մտաւորականութեանը տարանջատող հատուածական ու դաւանաբանական պատնէշները յաղթահարելու գործը: Սիմոն Վրացեանն ինքը բազմիցս մատնանշում էր այն փաստը, որ «Վէմ»ը զուտ գաղափարական ձեռնարկ է, նրա թիկունքում անհատ կամ կազմակերպուած յենարաններ չկան2» և 1930ական թուականների տնտեսական ծանր պայմաններում համառօրէն փորձում էր միջոցներ գտնել՝ հանդէսի տպագրութիւնը շարունակելու համար:
1939 թուականին, նախապատերազմեան Փարիզում, «Զ. տարի՝ թիւ 5, ՅունուարՄարտ» մատենագիտական տուեալներով հրապարակուած «Վէմ»ի վերջին՝ 80 էջանոց 25րդ համարը վկայում է, որ Սիմոն Վրացեանը մինչեւ վերջ պայքարում էր հանդէսը պահպանելու համար եւ նա այդպէս էլ «Վէմ»ի տպագրութիւնը չաւարտել, այլ սոսկ ընդհատել է անյաղթահարելի արգելքների պատճառով3:
«Վէմ» հանդէսի տպագրութեան վերսկսումը Հայաստանի երրորդ Հանրապետութեան մայրաքաղաք Երեւանում, Հայաստանի ու Սփիւռքի գիտնականհայագէտների ցանկութեան արտայայտութիւնն է, ինչը նպատակ ունի շարունակել Սիմոն Վրացեանի եւ հայագիտութեան ասպարէզում նրա համախոհների կիսատ մնացած գործը: Աւելին, ներկայ համեմատաբար բարւոք ներազգային պայմաններում «Վէմ»ը ձգտելու է Հայաստանի և Սփիւռքի հայագէտների ջանքերը միաւորող, լիարժէքօրէն համահայկական գիտական պարբերականի դերակատարութեանը: Հայոց մտաւոր ներուժի տարանջատուածութեան յաղթահարումը թոյլ կու տայ իրականացնել Սիմոն Վրացեանի անկատար մնացած երազանքը եւ «Վէմ»ը դարձնել «…յառաջադէմ մտաւորականութեան «կոալիսիոն», մի տեսակ խորհրդարան մտքի ու խօսքի…4»:
«Վէմ» համահայկական հանդէսը վերսկսում է իր աշխատանքները 21րդ դարին բնորոշ սկզբունքօրէն նոր իրողութիւնների պայմաններում, որոնք նոր պահանջներ են ներկայացնում նաեւ՝ հայագիտութեանը: Շնորհիւ տեղեկատուութեան արդի միջոցների, մեր օրերում քաղաքականութեան, տնտեսութեան, մշակոյթի, գիտութեան եւ այլ ոլորտները վերածուել են ազգերի մէկմիասնական՝ համաշխարհային «մրցադաշտի», ուր սկիզբ է առել սուր եւ անզիջում պայքար սեփական արժէքների տարածման եւ նպատակների հիմնաւորման համար: Այլեւս ոչ թէ նախկին կարգավիճակովմտաւորականների, այլ ազգի մտաւոր ներուժը համախմբող ու ներկայացնող՝ մտածող«ինտելեկտուալ»ների նոր սերնդի ներկայացուցիչների միջեւ ընթացող այս մրցակցութիւնը ու նաեւ համագործակցութիւնը, առանձնապէս սուր կերպարանք է ձեռք բերել հումանիտար և հասարակական գիտութիւնների բնագավառներում:
Նման պայմաններում հայագիտութիւնը՝ որպէս Հայաստանի ու հայ ժողովրդի մասին առանձին գիտութիւնների՝ պատմագիտութեան, լեզուաբանութեան, գրականագիտութեան, հնագիտութեան, Հայաստանի պատմական եւ արդի աշխարհագրութեան ու ժողովրդագրութեան, մշակութաբանութեան, արուեստաբանութեան եւ բազում այլ առարկաների հանրագումար, հայոց հոգեւոր եւ նիւթական արժէքների ճանաչողութեան իր հիմնական՝ աւանդական գործառոյթից զատ, ազգի ու պետութեան առջեւ ստանձնում է նաեւ որոշակի գիտական աշխարհայեացք մշակելու առաքելութիւն՝
նոր սերնդի ձեւաւորման համար անհրաժեշտ հայագիտական առարկաների դպրոցական ու բուհական ուսուցման,
հայոց մշակութային ու գիտական ժառանգութեան պահպանման և ազգային հիմքի վրայ զարգացման,
այս ամէնը արտաքին աշխարհին մատուցելու եւ միեւնոյն ժամանակ նրանից բխող յարձակման դրսեւորումներից պաշտպանելու բնագաւառներում:
Աւելի ամբողջական ինքնաճանաչողութեան միջոցով ազգի ինքնակատարելագործման, ինքնավերարտադրութեան եւ ինքնադրսեւորման առաջադրանքի լուծման որակապէս նոր մակարդակ ապահովելու հրամայականը ներկայումս մեր հարեւան երկրների, առաջին հերթին՝ Թուրքիոյ եւ Ատրպէյճանի կողմից Հայաստանին ու հայութեանը յայտարարուած պատերազմում չպարտուելու գրաւականն է:
Մինչդեռ, այս նոր մարտահրաւէրներն ընկալելու փոխարէն գիտնականհայագէտների նոր սերունդը աննկատ կերպով ներքաշւում է հայկական մտաւոր«ինտելեկտուալ» միջավայրում հետեւողականօրէն ներդրուող՝ «ծառայել գիտութեա՞նը, թէ՞ ազգին» փակուղային և արհեստական երկընտրանքի մէջ: Դրսից պարտադրուող «գիտականութեան» եւ կեղծ, գաւառամիտ «հայրենասիրութեան» դիմակայութեան արդիւնքում արհեստականօրէն ստեղծուող այս բանաձեւի հետնախորքում դժուար չէ նշմարել օտար գաղափարաքաղաքական ազդակների ակնյայտ բախումը: Դրանց հաւասարապէս՝ «փայլփլուն», բայց վտանգաւոր ցուցանակները ամէնեւին էլ չպէտք է մոլորեցնեն հայագէտների նոր սերնդին:
Ճշմարտութեան բացայայտման՝ գիտնականի առաքելութեանը հաւատարիմ մնալու անվիճելի անհրաժեշտութեան եւ ազգի առջեւ կանգնած նպատակներին ծառայելու ազգային ու քաղաքացիական պարտաւորութեան միջեւ անլուծելի հակասութիւններ փնտռելու նման փորձերը գիտութեան ճանաչողական ու կիրառական նշանակութիւնը անհարկի, իսկ ոմանց կողմից նաեւ՝ գիտակցուած կերպով միմիանց հակադրելու հետեւանք են:
Պէտք չէ մոռանալ, որ հայագիտութիւնն այսօր էլ շարունակւում է մնալ իւրաքանչիւրն իրեն բնորոշ ուսումնասիրութեան ոճերն ունեցող գիտութիւնների իւրայատուկ «փունջ»: Իսկ գիտական ճշմարտութեան բացայայտման խնդիրն իրականում լուծւում է միայն ու միայն յստակ հայագիտական առարկաների ուսումնասիրութեան միջոցով: Ուստի հայագիտութիւնը կոչուած է ամփոփել, համադրել դրանց արդիւնքները եւ ոչ թէ փոխարինել այդ գիտութիւններին կամ էլ դառնալ նոր գիտութիւն՝ «քաղաքական հայագիտութիւն»:
Քաղաքականութիւնն ու գիտութիւնը՝ իբրեւ զուգահեռաբար ծաւալուող գործողութիւնների, գործընթացների և որոնումների հարաշարժ (տինամիք) շարքեր, կարող են փոխադարձաբար օգտուել այդ ոլորտներից իւրաքանչիւրի նուաճումներից, արդիւնքներից ու ձեռքբերումներից, բայց պէտք չէ փորձեն փոխարինել մէկը միւսին:
Ներկայ արագօրէն փոխուող աշխարհում այս խնդիրների համադրութեան ճշգրիտ բանաձեւը ճշմարտութեան ու արդարութեան անխզելի կապի եւ ներդաշնակ միասնութեան գաղափարն է, որը այսօր էլ խիստ արդիական է՝ որպէս գիտական հետազօտութիւններն ու դրանց կիրառական նշանակութիւնը միմիանց հակադրելու փորձերը յաղթահարելու ոճ: Որպէս արդէն շուրջ 120 տարի նման գաղափարաքաղաքական ելակէտը որդեգրած Հ.Յ. Դաշնակցութեան աշխարհայեացքային մօտեցումներին հաւատարիմ գիտական հանդէս՝ «Վէմ»ը այսուհետև նոյնպէս հետեւելու է քաղաքականութեան ու գիտութեան գործառոյթները յստակօրէն տարանջատող՝ «Կեսարինը՝ Կեսարին, Աստծունը՝ Աստծուն» իմաստութեանը:
Դարերով իրաւազրկուած եւ ապա ցեղասպանութեան ենթարկուած եւ իր տարածքների մեծամասնութիւնը կորցրած Հայաստանի ու հայ ժողովրդի մասին ամբողջական գիտական ճշմարտութեան բացայայտումը եւ միջազգային ասպարէզում այդ ճշմարտութեան լիարժէք վերականգնումը հաւասարազօր է հայոց ներկայ եւ ապագայ սերունդների քաղաքական նպատակների արդարութեան ապացուցմանը: Հայաստանն ու հայութիւնը չեն հաւակնում այլոց տարածքներին ու մշակոյթին, ընդհակառակը, որպէս իրաւազրկուած երկիր եւ դարերով ճնշուած ժողովուրդ, պաշտպանում են միայն ու միայն սեփական հայրենիքի ու մշակոյթի հանդէպ իրենց անվիճելի իրաւունքները:
Ճշմարտութեան ու արդարութեան անխզելի միասնութեան աշխարհայեացքային մեկնակէտից մեր ինքնաճանաչողութեան նպատակը ճշմարտութեան բացայայտումն է՝ արդարութեան վերականգնման համար: Սրանք որքան գիտաճանաչողական, նոյնքան էլ ազգայինքաղաքական առաջադրանքներ են, որոնք միանգամայն համադրելի են եւ° փիլիսոփայականաշխարհայեացքային, եւ° գիտաճանաչողական եւ° գործնականքաղաքական առումներով:
Առաջին առումով գիտութիւնը առնուազն՝ Կանտի ժամանակներից, լուծել է գիտնականի մտաւորական ու բարոյական պատասախանատւութեան յարաբերակցութեան խնդիրը հիմնուելով գիտական ճանաչողութեան նպատակի՝ մարդու մասին ուսմունքի վրայ: Իսկ 20րդ դարում այդ ամէնն իր հաստատումն է գտել գիտական ճշմարտութեան որոնումը արդարութեան հաստատման համար պայքարի հետ զուգորդած՝ աշխարհի մեծագոյն գիտնականների գործունէութեան տեսքով:
Երկրորդ՝ գիտաճանաչողական առումով մեր աւելի խոր ինքնաճանաչողութիւնը, այսինքն՝ սեփական արժեհամակարգի հնարաւօրինս ամբողջական բացայայտումը հայոց ազգային շահերի հետապնդման վճռորոշ պայմանն է, քանի որ առանց դրա անհնար է պատկերացնել ինքնակատարելագործման, այսինքն՝ առաջադիքութեան ճշգրիտ դեղատոմսերի մշակումը: Փնտռելով «գիտելիք մեզ համար»՝ ուղղակի հնարաւոր չէ շրջանցել ճշմարտութիւնը, քանզի դա նշանակում է մշակել ոչ ճիշտ դեղատոմսեր, ինչից օգտուելը հանգեցնում է վնասակար հետեւանքների:
Ուրեմն մնում է միայն երրորդ առաջադրանքը՝ մեր գիտելիքների օգտագործման ձեւերի ու եղանակների ընտրութիւնը, ինչն ապացուցում է, որ բուն խնդիրն ամէնեւին էլ գիտական ճանաչողութեան մէջ չէ, այլ արդէն իսկ ձեռք բերուած գիտելիքների կիրառական նշանակութեան: Թէեւ անվիճելի է, որ գիտական գիտելիքը երբեմն նաև երկսայրի սուր է, բայց վերջինիս ահռելի ուժը ճշմարտութեան բացայայտման եւ նրա միջոցով՝ արդարութեան հաստատման գործին ծառայեցնելու անհրաժեշտութեան տեսանկիւնից եւս ճշգրիտ ինքնաճանաչողութիւնը եւ ճշմարտութեան վրայ հիմնուած ազգային շահերը չեն հակասում միմիանց: Քանզի երբ կեղծւում է Հայոց պատմութեան այս կամ այն դրուագը՝ հայ ժողովրդի ազգային շահերը ոտնահարելու համար, նրան հակադիր հայեցակարգի ստեղծումը, հակակշռելով նման փորձը, մրցակցային միջավայրում ձեւաւորում է որոշակի հաւասարակշռութիւն, ինչը ճշմարտութեան յաղթանակին հասնելու նախապայմանն է: Հասկանալի է, որ նման իրավիճակներում գիտնականը չի կարող սահմանափակել իր կողմից պաշտպանուող ճշմարտութեան «չափաբաժինը», որովհետեւ այդ ամէնի արդիւնքում մրցակցային միջավայրում կը ձեւաւորուի այնպիսի «հաւասարակշռութիւն», որն աւելի մօտ է կեղծիքին, քան ճշմարտութեանը:
Այսպիսով, մրցակցային նոր միջավայրում հայագիտութեան նուաճումների եւ ազգային շահերի ներդաշնակ համադրութեան միջոցով է միայն հնարաւոր անընդհատ ուսումնասիրուող, պահպանուող ու հարստացուող ազգի քաղաքակրթական ներուժը դարձնել համամարդկային առաջադիմութեան ազդակներից մէկը:
Ըստ այդմ՝ «Վէմ» համահայկական հանդեսն իր առջև նպատակ է դնում.
ա) Հայոց հաւաքական յաջողութեան մէջ ամրագրուած՝ Հայոց հայրենիքի ամբողջականութեան և Հայոց պատմութեան ու մշակոյթի զարգացման շարունակականութեան ու անընդհատութեան աշխարհայեացքային զոյգ մեկնակէտերի հիման վրայ, նպաստել ազգի գիտական ինքնաճանաչողության որակապէս նոր մակարդակի ձեւաւորմանը եւ նրա գոյութեան հիմքերի՝ վէմերի յետագայ ամրապնդմանը,
բ) համակողմանիօրէն քննելով օտար հայագիտական դպրոցների տեսական հարցադրումները՝ մշակել և կիրառել Հայոց պատմութեան, գրականութեան և այլ առարկաների գիտական ուսումնասիրութեան արդիւնքները արտաքին աշխարհին մատուցելու նոր մեթոդաբանութիւն ու ռազմավարութիւն,
գ) գիտական քննադատութեան ենթարկելով Հայաստանի ու հայ ժողովրդի մասին մարդկութեան հաւաքական յիշողութիւնը ջնջելու նպատակով մեր հարեւան մի շարք երկրներում մշակուած ու հետեւողականօրէն գործադրուող թշնամական ռազմավարութիւնները, ստեղծել դրանց դէմ պայքարի առաջադրանքների գիտատեսական բովանդակութիւնը ու գործնական աշխատակարգերը եւ դրանք մատուցել ազգին ու պետութեանը:
Յիշեալ նպատակների իրականացման համար «Վէմ» հանդէսը աշխատակցութեան է հրաւիրում Հայաստանում ու Սփիւռքում գործող հայագէտգիտնականներին՝ հիմնուելով ներազգային լայն բազմակարծութեան սկզբունքի վրայ:
«Վէմ» համահայկական հանդէսը հրատարակուելու է եռամսեայ պարբերականութեամբ, նրա հիմնական բաժինները կրելու են մշտական բնոյթ: Տպագրուելու են նաեւ յատուկ ուսումնասիրութիւնների շարքեր հայագիտութեանը յուզող առաւել կարեւոր հիմնահարցերի վերաբերեալ:
Նկատի ունենալով «Վէմ»ի տպագրութեան վերսկսման փաստը՝ մեծ տեղ ենք յատկացնում աւագ սերնդի ճանաչուած գիտնականների ամփոփիչծրագրային յօդուածներին՝ «Հիմնաքարերին»: Գիտութիւնն այն ոլորտն է, ուր հնարաւոր չէ նոր խօսք ասել՝ շրջանցելով նախորդների կատարած աշխատանքները և դրանց հիման վրայ ձեւակերպուող նոր առաջադրանքները: Ներկայ՝ առաջին համարի «Հիմնաքարերն» են կազմում. ա) Հայաստանի աշխարհագրութեան ու հայկական տեղանունների համակարգի վրայ խարսխուող հայոց ազգային աշխարհընկալման ընդհանուր ուրուագծերը, բ) արեւմտեան հայագիտութեան եւ առաջին հերթին՝ եւրոպական պատմագիտական ու քաղաքագիտական մտքի կողմից Հայաստանի պատմութեան ու մշակոյթի գիտական ընկալման՝ անցած երկու դարերի ընդհանուր հարաշարժը:
Այդ ամենից յետոյ միայն «Վէմ»ը ներկայացնում է իր հիմնական բաժինները՝ պատմագիտութեան, գրականագիտութեան, տնտեսագիտութեան եւ այլ առարկաների վերաբերեալ նոր ուսումնասիրութիւնների տեսքով: «Վէմ»ի բաժիններից իւրաքանչիւրի նախնական նպատակները պարզաբանւում են համապատասխան տողատակերում՝ խմբագրական համառօտ բացատրութիւններով:
Հաշուի առնելով իր տպագրութեան ընդհատումից ճիշտ 70 տարի անց՝ անկախ Հայաստանի մայրաքաղաքում «Վէմ»ի վերահրատարակուելու հանգամանքը, հանդէսի առաջին (26րդ) համարը եզրափակում է Փարիզում 19331939 թուականներին տպագրուած «Վէմ»ի յօդուածների Մատենագիտութիւնը:
Գէորգ Ս. Խուդինեան*
պատմ. գիտ. դոկտոր
1 «Վէմ» երկամսեայ հանդէս մշակոյթի եւ պատմութեան, 1933, ա. տարի, թիւ 1, էջ 4:
2 Նոյն տեղում, Ե. տարի, 1937թ., թիւ 1, էջ 1:
3 Աւելի մանրամասն տե°ս «Վէմ» համահայկական հանդէսի ներկայ համարի յաւելուածը:
4 «Վէմ», 1933, ա. տարի, թիւ 1, էջ 4:
* Այսուհետեւ՝ «Վէմ»ի խմբագիրը հանդէս է գալու Խմբ. կամ՝ Գ. Խ. ստորագրութիւններով: